Martin Luther University Halle-Wittenberg

Further settings

Login for editors

Examensarbeiten

All final thesis (Examensarbeiten) are empirically based. The topics range widely, being more and more linked to our research fields. This table offers an overveiw, links lead to the abstracts (in German).

Author, YearTitle
Banse, C. 2016Health Education in Biology
Barth, A.-L. 2015STEM in schools with inclusion. Does it have potential for professional integration of social disadvantaged children?
Beck, C. 2011Bilingualer Sachfachunterricht: Eine deutsch-französische Unterrichtseinheit zum Thema „Ernährung“ im Fach Biologie
Becker, S. 2014What do students know about sustainable nutrition?
Bellstedt, N. 2014Analysis of data of iPad-use of students while using a plant determination software
Berndt, T. 2014A MOOC for Schools for Education in Sutstainable Development
Beyer, M. 2012Biotechnology in Biology teaching
Bolte, M. 2015Teacher concepts on the role of hypothesis concerning experiments in Science teaching.
Braun, C. 2013The Herbarium: old-fashioned or top-modern? An analyses with respect to competence - development in Biology
Burmester, J.Eine Elbeexkursion unter biologiedidaktischen Gesichtspunkten
Drechsler, M. 2016The Green Classroom as learning opportunity in Biologiy
Emmrich, S. 2012Modelle im Biologieunterricht
Fahland, S. 2013Is gender divorced teachin on sexuality more effective?
Fersterra, M. 2012MINT – Zusammenarbeit Schule/Unternehmen
Frenzel, D. 2014STEM in Outdoor Education
Freyer, 2011Zum Zusammenhang zwischen Erkenntnissen der modernen Neurobiologie und dem Konzept der Förderung des Lernens mit Bewegung
Friedrichs, K. 2014The School Concept of the Freiherr-vom-Stein-School in Neumünster, Germany
Gallas, C. 2010Tierschutz im Magdeburger Zoo – Entwicklung und Überprüfung eines Unterrichtsganges
Galonska, J. 2011Zur fächerübergreifenden Gestaltung eines Gruppenpuzzles zum Thema „Hormone"
Genzmer, A. 2013The concept of "Bewegte Schule " (School in movement) and practical implications in Biology Teaching
Georges, S. 2011MINT im Lehramtsstudium – Eine Untersuchung zur Akzeptanz
Grimm, 2011Konzeption und Akzeptanz des Schülerlabors an der Fachhochschule Merseburg
Hahmann, A. 2011Ethisches Bewerten im Biologieunterricht – eine Studie in der Sekundarschule
Hausig, F. 2016Crationism and Intelligent Design in Biology classes - attitudes of teacher students on evolution
Heenemann, S. 2015Opportunities and Limits of outdoor education for Inclusion in Biology teaching
Heinz, S. 2013Comparison between outdoor- and classroom teaching
Hoepfner, M. 2014How Hands-on activities influence Interest of Students
Jacobi, J. 2015Interventionstudy on the accpetance of nursing professions - a teaching concept for Biology in secondary classes
Jänicke, B. 2015Bilingual teaching of Biology in Spanish
Kalisch, J. 2014A MOOC on sustainable nutrition in a school
Kirchof, M. 2014SOL (self organized learning) at the Freiherr-vom-Stein-School in Neumünster (Germany)
Klemm. A. 2015Bilingual Biology teaching in outdoor settings
Klopp, D. 2012Umweltbildung im Naturpark Drömling
Klose, C. 2014Development of a birds voices app to be used in outdoor settings
Kolander, S. 2010Früchte als Unterrichtsthema für eine besondere Lernsituation
Köhler, C. 2012Eine virtuelle Exkursion im Umweltzentrum Franzigmark
Langfeld. C. 2016Geochaching in Biology teaching - does it foster long-term learning
Langenhagen, A. 2015Experiments in Biology concerning aspects of sustainability
Lau 2012
Loelke, S. 2015The Next Generation of Science Standards of the US and its implication for STEM-teaching
Mansmann, M. 2013Students´ interest in STEM
Meinl., M. 2012Das naturwissenschaftliche Sommercamp
Merker, C. 2013Does a virtual excursion foster the interest on a real excursion?
Mordass, J. 2014Ecosystem Pond - comparison between original experience and learning with digital media
Mühlenberg, C. 2015The challenge of heterogenity in the class for outdoor activities in Biology
Mühlenberg, T. 2014Supporting Learning by Music
Müller, L. 2016Interview study on students concepts on legal an illegal drugs
Ohme, C. 2013Aspects of collaboration between schools and companies in STEM
Radke, S. 2012Lehrplanvergleich Sachsen-Anhalt / Thüringen
Reichelt, K. 2013Perception - Aspects in Biology- and Philosophy-Education
Rosendal, N. 21014
Roßbach, J. 2012Development of an App for Determination of Grasses
Sandner, H. 2012Abwasserklärung – Mikrobiologie im Unterricht
Schaef, A. 2011Die Bedeutung von Arbeitsgemeinschaften im naturwissenschaftlichen Bereich für die Entwicklung der Berufswahl
Schlunke, A. 2014STEM as School Subject - What is the Opinion of Teacher Students?
Schmeißer, C. 2013Bilingual Subject Teachin: the Tension between Language and Content
Schmidt, S. 2013Analyses of Museum with Aspekts of Biology- and Ethics-Education
Schmidt, T. 2015Subject integrated teaching - an analysis of curricula of selected subjects concerning their compentence-orientation

Link to the introduction (in German)

[ more ... ]

Schroer, D. 2015Instrcition vs. construction - a draft of constructivistic basic concerns of Biology-teacher
Sickert, S. 2012System and systemcompetence
Skudlarek, S. 2015Videoanalysis on plant determination in outdoor settings
Sperling, W. 2012A virtuell excusrion on meadow, hedge and wood
Steinmüller, L. 2014The Concept of Science Teaching an selectd private Schools
Stoye, A. 2012Bilingualer Unterricht – Killing two birds with one stone
Sturm, R. 2014How to deal with sexual orientation at schools - an analyses on the situation and the chances of an intervention project
Thiede, G. 2014Comparison between digital and anolog plat determination
Ulbrich, A. 2013New T/L-Material for Sexual Education
Walther, A. 2011Sexualerziehung zwischen Lehrplan und Wirklichkeit: Eine empirische Studie zur Umsetzung der Richtlinien zur Sexualerziehung im Biologieunterricht in Sachsen-Anhalt
Weber, D. 2013How the learning of students is influenced by tablet-PC
Weißer, C. 2010ie Bedeutung außerschulischen Biologieunterrichts für den Erkenntnisgewinn bei Schülerinnen und Schülern der Jahrgangsstufe 5/6
Woithe, F. 2012Offener naturwissenschaftlicher Unterricht – Eine Untersuchung an der Freiherr-vom-Stein-Schule in Neumünster.
Woflf, A. 2011Die Evolutionstheorie im Biologieunterricht – Untersuchung üer die Verwendung evolutionstheoretischer Erklärungsmuster zur Deutung biologischer Sachverhalte
Wolter, A. 2011Ganztagsschulen – Fluch oder Segen? – eine kritische Betrachtung der Möglichkeiten und Grenzen von Ganztagsschulkonzepten zur Realisierung des Bildungsauftrages der Schule
Zimmermann, L.MINT in Primary Schools - Options, Limits and Chances from the perspecitve of Science Education

Up